SKÄMTET PÅ SVT

Jag är definitivt inte ensam om att tycka att 1996 års julkalender var en av, om inte DEN BÄSTA, julkalendern som någonsin visats för svenska medborgare. Den hade allt. Den hade spänning, den hade humor. Alltså den hade allt. Man kan förstå att SVT som sedan 1996 har misslyckats med att någonsin kunna återskapa den magi som var Mysteriet på Greveholm försöker introducera historien på nytt. Det har jag inga problem med. Faktum är att jag har längtat efter att få se Greveholm gå i repris, det vore helt fantastiskt. Så får barn idag lära sig vad en julkalender KAN vara. Men nej. SVT bevisar än en gång att dom har tappat det totalt. Dom gör en uppföljare, en sequel, en spinoff. Dom gör en ny Greveholm. Nedan följer några olika punkter vidrörande vad som är FEL med årets julkalender. Det nya Greveholm. Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst.
 
 
 
--- Var är familjen Olsson? ---
Det går inte. Det är fel. En sak vore om familjen Olsson bodde kvar, och vi fick följa dom. Jag förstår att detta kan skapa problem då skådespelarna (jag vet att det är lätt att glömma bort att det är skådespelare för dom är så sjukt trovärdiga) från det RIKTIGA mysteriet har vuxit upp. Men SVT gör något helt annat. Dom tar in helt nya "skådespelare" och menar att familjen Olsson blivit "vräkta" eller något för att dom har hyrt av tjuvar? Eh. Nej. Varför var det ingen som inspekterade det under hela december då? Det är bara en dålig ursäkt. Familjen skulle aldrig flytta därifrån. Oavsett. 
Från vänster: Lillan, Ivar, Astrid, Melitta och Leif Olsson.
 
--- Inget vidare nytänk ---
Jag orkar inte. Alltså jag orkar inte. Mysteriet på Greveholm har gett oss några av dom mest ikoniska scenerna i modern svensk tv-historia. Spöksnoret. Ostkakan. Melitta springandes och skrikandes nedför gårdsplanen med en bordsduk på huvudet. Två av dessa tre bockar man av i dom två första avsnitten. Jag vet inte ens vad jag ska säga. Är det allvar? Är det ett skämt? Men det är inget skämt. Det är allvar. Dom gör det på riktigt. Tror dom kanske att det ska bli någon varm nostalgisk känsla över det? Jag tror det. Men det blir det inte. Jag blir bara äcklad av SVT och deras dåliga fantasi. Ett vinnande koncept i all ära, men det här är helt fel sätt att hylla det på. 
 
--- Fattas bara Greve von Dys Menuett ---
Musiken är lite utav det som gör Greveholm. En dylik ambiens har sällan lyckats återskapas med sådan finess som i julkalendern från '96. Detta tror SVT att man kan använda till sin fördel. Jag håller med. Men vad fan gör dom? JAG HINNER KNAPPT PROCESSA HUR DÅLIGT ALLTING ÄR FÖRRÄN JAG BLIR TVÅNGSMATAD MED HELA JÄVLA SOUNDTRACKET. Vad håller ni på med? Jag förstår helt ärligt inte vad dom tänker. Det passar liksom inte ens in. Dom bara sätter in någon musik för att vi känner igen den, för att dom tror att vi automatiskt ska gilla kalendern för att det är samma musik. ERRRR. Fel. Visst, musiken är fantastisk, den gör så mycket. Men den måste göras på rätt sätt. Spelas vid rätt tillfällen. Inte hela tiden. Det är typ som att dom slumpar och tar vad som helst. Det funkar inte. Det håller inte. 
 
--- Jag har sett er någonstans förut ---
Vad som är kanske mest irriterande, och som innefattar de två övre punkterna på en kant, är detta: SVT, NI FÖRSÖKER FÖR MYCKET. När ni tar in "kända" skådespelare och "komiker" så förstör ni allt. För man har en relation till dom. Man förväntar sig att det ska vara "roligt". Märk väl mitt användande av citationstecken här. Ni gör det så svårt för oss att kunna investera emotionellt med karaktärerna. Mest för att det typ är precis samma som originalet. Den här lilla snorungen som gillar vampyrer? Vad fan är det? Whatever. Tror inte på det ett ögonblick. Någon unge med en radiostyrd bomullstuss som "rymmer". Jag bryr mig inte om vilket. Grejen är den att ni gjort KARAKTÄRER. Det är schabloner. Det är inte äkta. Det känns inte på riktigt. Mamman är nästan värst. Hennes jacka med pälskrage och baskern. Jag vet inte vad jag kan säga. Det är så utstuderat, och återanvänt. Det skriker verkligen SVT's kostymförråd om allting. Och det förstör. Det gör verkligen det.
 
--- Man förändras kanske med åldern, vad vet jag ---
Jean och Staffan. Ett genidrag att ta tillbaka dom. Verkligen. Fantastiskt. Bara det att... SVT, du. Hej. Vad fan hände med Jean och Staffan? Det känns som att dom gjort en 180-vändning. Jag känner inte igen dom. Det känns jättekrystat alltihop. Att dom ska bli vänner med den här tjejen? Och en sak till. ATT DOM VISAR SIG ÖVERALLT. Eh. Okej. Eller. Nej. Vad är grejen med det? Och så ser folk inte dom? Det är ett skämt. Seriöst. Jag blir helt vansinnig. I dagens avsnitt blir Jean trampad på och får en tapet över sig. Han är inte osynlig. Vi ser honom ju. Då borde föräldrarna också se honom. Så har det alltid varit annars. Har ni ändrat på fysiken nu? Verkar så. Men det är väl lugnt, när ni ändå ändrar allting redan.
 
--- Vilken återkomst? ---
Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst. ... Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst. Låt det sjunka in. Ta några sekunder. Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst. Det heter så. Grevens återkomst. Sist jag kollade så smalt han. Greve von Dy smalt i en hink med julmust. Han försvann. Det var bara små bitar kvar. Han är borta för evigt. Det kanske är någon annan greve som ligger i det där fåniga lönnrummet som ni håller på och jamsar med men inte von Dy. För han dog. I julmust. Han kommer inte tillbaka. Så länge det inte är hans återkomst så är jag med. Men jag förstår inte vilken annan greve ni skulle kunna mena. Ska bli kul att se hur ni löser det. 
 
 
 
Allt detta till trots så finns det folk som tycker om den nya kalendern. Dom "gillar" den. Det är "nostalgiskt". 
 
Kul att ha känt er. Jag tar bort er från facebook nu.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Lia säger:

Well spoken sista!

2012-12-06 | 13:34:52
Anonym säger:

Hahahahahahha du e roli

2012-12-06 | 20:51:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback